fredag 31. august 2012

Kan stemmen din si noe om din personlighet? DEL 1

Dette innlegget er delt opp i to deler. Hvis du er lite interessert i den historiske definisjonen av personlighet og dens sammenheng med stemme kan du hoppe rett til  "...Les mer" lenken og overskriften "Stemmekvalitet og personlighet". God lesning!

Historisk blikk på sammenhengen mellom stemme, emosjoner og personlighet
Noe av de tidligste undersøkelsene av stemmebruk fokusert på hvordan mennesker uttrykker og oppfatter følelser i stemmen. Termen προσωδι′α (prosodi) ble allerede brukt i Platons Republikk (styreform) i diskusjoner om de følelsesmessige sammenhenger med ulike musikalske stemninger og hvordan stemninger påvirkes av tale.
  Studiet av vokale emosjoner var tema for Romerne, som var opptatt av rollen som følelser spilte i veltalenhet, hvordan den fremlokket følelser hos andre, samt hvordan den var overbevisende. Andre forfattere var opptatt av følelsene i seg selv. I 1823 skrev James Rush at stemmen er sjelens ekko.

De som er innenfor det logopediske fagfeltet vet godt at menneskets stemme og stemmebruk er nært koblet til menneskets personlighet og identitet. Ordet personlighet kommer fra det latinske uttrykket personare, som refererer til munnens åpning i en skuespillers maske. Uttrykket endret seg over tid og refererte etter hvert til skuespilleren selv, og deretter til en bestemt person. Med andre ord stammer etymologien av «personlighet» tilbake til stemmen hos en som prater.

Sammenhengen mellom stemmen og personlighet er kanskje det som gjør endring av stemmebruk til klientens hverdagsliv noe av det mest utfordrende innenfor stemmelogopedi. Det er imidlertid ikke slike utfordringer vi skal gå inn på denne gangen. Vi skal se på noe morsommere, nemlig hva ulike stemmekvaliteter kan si om ens personlighet – hvordan stemmekvaliteten kan påvirke andres oppfattelse av menneskets personlighet.
Grekerne og romerne hadde temmelig omfattende synspunkt om relasjonen mellom stemme og personlighet. Ifølge grekerne indikerte en dyp og spent (eng: tense) stemme tapperhet, mens en slapp stemme betydde feighet. En stemme som reiser seg fra lavt til høyt signaliserer vantrivsel; en nasal stemme signaliserer ondskap og moralsk likegyldighet; en høy stemme med mye klang og «fuglelignende» stemme indikerer grådighet og forfengelighet (Assosiasjonen pene vestkanfruer, nasalitet og forfengelighet dukker nok opp hos en del lesere vil jeg tro); og en sprukket eller ødelagt stemme signaliserer fråtseri og voldelighet.

Stemmekvalitet og personlighet
Å definere personlighet vitenskapelig på et operasjonelt nivå som kan måles i sammenheng med stemmekvalitet er svært vanskelig. Dette blogginnlegget må derfor sees på som en sterk forenkling av virkeligheten. Samtidig vil jeg tro at følgende kjennetegn vil ha noe for seg – at du kan bli mer bevisst på hva slags personlighet din egen og andres stemme indikerer. 
Her kommer en oversikt over effekten av varierte pratestiler og dens sammenheng med personlighetsattribusjoner (jfr. Addington, 1968, min oversettelse):


Mer luftig stemme:
Yngre, mer kunstnerisk (menn)
Mer feminin, penere, mer petite; dvs. mer liten, slank og i god form, mer sprudlende, mer temperamentsfull, overfladisk (kvinner)

Økt flathet i stemmen:
Mer maskulin, tregere, kaldere, mer tilbaketrukken (menn og kvinner)
Økt heshet i stemmen:
Eldre, mer realistisk, modnere, mer sofistikert (menn)
Mindre intelligent, mer maskulin, latere, kjedeligere, styggere, mer likegyldig, mer nevrotisk, mer apatisk (kvinner)
Økt hastighet i talen:
Mer animert, mer ekstrovert (menn og kvinner)
Mer tonevariasjon:
Mer dynamisk, feminin, estetisk (menn)
Mer dynamisk, ekstrovert (kvinner)
Økt stemmeanspenthet:
Eldre, mer urokkelig (menn)
Yngre, mer emosjonell, mer feminin, mer anspent – ikke nødvendigvis stresset, mindre intelligent (kvinner)
Økt klar, sterk og fyldig stemme (eng: Orotundity):
Mer energisk, sunnere, mer kunstnerisk, mer sofistikert, stoltere, mer interessant, mer entusiastisk (menn)
Livligere, mer sosial, mer sensitiv, stoltere, mer humørløs (kvinner)


Kilde: Foundations of Voice Studies - An Interdisciplinary Approach to Voice Production and Perception,
Jody Kreiman and Diana Sidtis (2011).


Denne oversikten må selvfølgelig sees i lys av amerikansk kultur på slutten av 60 tallet, men jeg tror mange av attribusjonene stemmer like bra i vår kontekst den dag i dag. Hva tror du? Synes du beskrivelsene stemmer med din oppfatning?
Og hva slags personlighet har du ut ifra denne oversikten?  Kanskje du har fått nye oppfattninger av personer du kjenner.

4 kommentarer:

Birdy sa...

Hmm, interessant! Lurer på hvilken lyd jeg har i stemmen min, åssen det forklarer min personlighet? :P :)
-Birgitta

Roger Steinbakk sa...

Stemmen vår er, som vi har sett litt på i mine to blogginnlegg, veldig nært knyttet til personlighet (så sant man ikke har evt. organiske sykdommer som påvirker stemmen). Å få sin egen stemme perseptuelt vurdert kan derfor føles "angripende" hvis det ikke stemmer overens med personligheten man ønsker å fremstå med.

Hvis noen likevel skulle være interessert, og om noen tør, kan jeg sikkert gi en privat tilbakemelding på min perseptuelle vurdering av stemmebruken til eventuelle blogglesere ;)

Hansen sa...

Stemmen varierer etter i hvilken situasjon vi befinner oss i. Man bruker ulik stemme som befal i forsvaret, overfor barn eller hunden. Der jeg jobbet tidligere måtte jeg ofte snakke med kunder over telefonen og var kontant og presis. En gang ringte jeg bestemora mi mellom to kunder, og siden hun vanligvis hører hvem det er hun snakker med, gadd jeg ikke presentere meg. Hun spurte hvem jeg var, og da jeg sa navnet mitt, ville hun også vite etternavnet. Til slutt klarte jeg å overbevise henne om at jeg var den jeg påstod jeg var. Fikk i ettertid høre at stemmen virket langt fastere, mer bestemt og voksen enn jeg vanligvis høres ut. Dette var noe jeg overhodet ikke hadde lagt merke til selv. Også en kollega nevnte en gang at jeg iblant kunne virke noe morsk eller bydende når jeg satt i telefonen, noe som overhodet ikke er tilfellet når jeg omgås folk i det daglige.

Anonym sa...

Hey there! I've been following
your website for a while now and
finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Lubbock
Texas! Just wanted to mention keep up the fantastic work!


My web blog :: power wheelchairs prices