0-1 ÅR

Utvikling av kommunikasjonsferdigheter begynner i spedbarnsalderen, allerede før fremveksten av det første ordet.

Et hvert tale- eller språkproblem vil med stor sannsynlighet ha negativ effekt på barnets sosiale og faglige ferdigheter og atferd. Den tidligere et barns tale og språkproblemer blir identifisert og behandlet, jo mindre sannsynlig er det at problemene vil vedvare eller forverres. Tidlig tale og språk intervensjon kan hjelpe barn være mer vellykket med lesing, skriving, skolearbeid, og mellommenneskelige relasjoner.

Hvilke kommunikasjonsferdigheter bør barnet mitt ha det første leveåret?

Hørsel og forståelsePrating
Fødsel-3 Måneder
  • Overraskes av høye lyder
  • Stilner og smiler når det blir pratet til
  • Ser ut til å gjenkjenne stemmen din og roer seg av den ved grining
  • Øker eller minker sugeatferd som respons til lyd
Fødsel-3 Måneder
  • Lager "godlyder" 
  • Griner ulikt for ulike behov
  • Smiler når det ser deg
4-6 Måneder
  • Beveger øynene i lydens retning
  • Responderer på forandringer i toneleie
  • Legger merke til leker som lager lyder
  • Er oppmerksom til musikk
4-6 Måneder
  • Bablelyder er mer tale-likt og med mange ulike lyder, inkludert p, b og m
  • Humrer og ler
  • Vokaliserer begeistring og ubehag
  • Lager gurglelyder når det er alene og under leking med deg
7 Måneder-1 År
  • Liker leker som titt-tei og klappe-klappe-kake.
  • Snur seg og ser i retning hvor lyd kommer fra
  • Lytter når det blir snakket til
  • Gjenkjenner ord for vanlige gjenstander som "kopp", "sko", "bok", eller "juice".
  • Begynner å respondere på forespørsler (f. eks. "Kom her" eller "Vil du ha mer?")
7 Måneder-1 År
  • Bablingen har både lange og korte lydgrupper som "tata upup bibibibi"
  • Bruker tale eller ikke-grinende lyder for å få og holde oppmerksomheten.
  • Bruker gester for å kommunisere (vinker, holder opp armene for å bli plukket opp)
  • Imiterer ulike språklyder
  • Har et eller to ord (hei, mama, pappa) rundt første bursdag, selv om lydene kanskje ikke er tydelige

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe?

  • Sjekk ditt barns evne til å høre, og ta hensyn til øreproblemer og infeksjoner, spesielt om slike problemer gjentar seg.
  • Forsterk babyens kommunikasjonsforsøk ved å se på ham eller henne, snakke og etterligne hans eller hennes vokaliseringer.
  • Gjenta hans eller hennes latter og ansiktsuttrykk.
  • Lær barnet å imitere handlinger, som titt-tei, klapping, blåse kyss, klapp-e-kake, lille petter edderkopp, og vinke farvel. Disse spillene lærer turn tar som er nødvendig for samtalen.
  • Snakke mens du gjør ting, som å kle, bading og fôring (f.eks: "Mamma vasker Oles hår", "Ole spiser gulrøtter", "Å, disse gulrøttene smaker godt!").
  • Snakk om hvor du går, hva du vil gjøre når du kommer dit, og hvem og hva du vil se (for eksempel "Ole skal til å bestemors hus. Bestemor har en hund. Ole vil klappe hunden.").
  • Snakk om farger (f.eks, "Oles lue er rød").
  • Øv på telling. Telle tær og fingre.
  • Tell skritt når du går opp og ned dem.
  • Undervis i dyrelyder (f.eks: "En ku sier 'møø'").

Hentet og oversatt fra http://www.asha.org/public/speech/development/01.htm

Ingen kommentarer: